Emneord: Byens rum, læringsrum, Sanser, Billeder, Kommunikation
Fag: Sprogfag
Baggrunden for laboratoriet er ønske om at skabe eksperimenterende læringsrum, hvor de studerende både tager ejerskab over undervisningen og involverer sig aktivt i processen hen imod at blive kompetente lærere
Bevidst at inddrage de studerendes sanseapparat i arbejdet med at bruge byens rum som læringsrum
De studerende skal aktivere deres sanser i byrummet og efterfølgende omsætte erfaringer til et narrativt produkt.
Konkret eksempel på en opgave:
Synssansen:
A. Individuelt: Tag forskellige billeder der siger noget om, hvordan du oplever fx gadens liv, identitet, mennesker, stemning (noticing/interaction)
B. Grupper af tre studerende: udveksling af/kommunikation ift. individuelle indtryk (comparing), der munder ud i et narrativt produkt (fx et digt, en blog, podcast, billedfortælling) (interpretation/reflexion).
C. Præsentation af produkterne.
Læreren er aktivt lyttende ift. kommunikationen i de forskellige grupper – opsamler eksempler, der kan anvendes senere i forløbet ift. teoretisk input/cirkulær model (der udvikler deres perspektiv, giver anledning til refleksion)
Fleksibelt tidsmæssigt omfang – kan være 1 dag eller 1 måned – det er op til underviseren
Læreren er facilitator af laboratoriet og sætter rammen for forløbet, og de studerende er aktive, sansende deltagere og producenter af et produkt