Emneord: Samfundsrelevans, Nysgerrighed, Undervisning
Fag: Religion/KLM
Baggrunden for laboratoriet er et ønske om at skabe rum for at de studerende kan være nysgerrige på fagenes indhold
Intentionen med laboratoriet er at tilrettelægge en undervisning hvor de studerende bliver bevidste om fagets samfundsrelevant og får lyst til at inddrage det omkringliggende samfunds aktiviteter som vidensbase.
Enhver undervisningsgang afsluttes med en drøftelse af for hvem temaet/emnet for næste uv-gang er relevant og en gruppe udpeges til at sørge for at aktuelle aktører opsøges og inddrages i undervisningen som opstart på næste undervisningsgang
det handler om at ”få øje på” næste uges tematik et andet sted end i litteraturen, der skal læses som forberedelse. Det kunne være i en nyhedsudsendelse, en roman, en museumsudstilling, et debatarrangement osv.
Eksperimentet tager udgangspunkt i erfaringen af, at er vi fordybet i en problemstilling, ser den alle steder. Forhåbningen er altså, at de studerende skal blive optaget af fagets spørgsmål på forhånd frem for retrospektiv. Det forudsætter de studerendes aktive deltagelse i planlægningen fra gang til gang, samt inddragelse af samfundsrelevante aktører og/eller aktiviteter
Hver undervisningsgang i løbet af et semester
Alle studerende deltager i løbet af et semester. En gruppe studerende er hver gang ansvarlig for at opsøge en relevant aktivitet der skal indgå i den efterfølgende undervisningsgang