Emneord: Profession, Udviklingssamtaler, Personlige kompetencer, Læreridentitet, Roadmap
Fag: Naturfag
Baggrunden for laboratoriet er et ønske om at benytte sig af og styrke de studerendes personlige kompetencer som robusthed, autenticitet og myndighed med henblik på at mindske effekten af praksischok.
Intentionen med laboratoriet er at de studerende får større indsigt i deres professionelle læreridentitet gennem arbejde med udviklingssamtaler
Første fase: de studerende tegner et roadmap over deres vej til at vælge at blive F/K-lærer og hvordan de er blevet den F/K-lærer som de er lige nu. Til støtte får de studerende hjælpespørgsmål såsom hvem har (haft) betydning for det, og hvorfor/hvordan?
Anden fase: de studerende har professionsudviklingssamtaler – enten i grupper eller individuelt – med den pågældende underviser på holdet. Samtalerne tager udgangspunkt i de studerendes roadmaps.
Kører over et semester i undervisningen – samtalerne finder sted mens de andre studerende laver praktisk arbejde eller forbereder deres egne samtaler.
Underviserne på et hold samt et hold.