Emneord: Initiativ, Viden, Kollektivt engagement, Ekskursion
Fag: religion/KLM
Baggrunden er et ønske om at skabe rum for at de studerende kan være nysgerrige på fagenes indhold
Intentionen med laboratoriet er at tilrettelægge en undervisning der lægger op til studerendes selvstændige initiativer i arbejdet med fagenes vidensindhold gennem samskabelse af undervisning og kollektivt engagement i samfundsrelevante aktiviteter udenfor undervisningen
Selvvalgte ekskursioner hvor de studerende får mulighed for at blive bevidste om fagenes samfundsrelevans og får lyst til at inddrage det omkringliggende samfunds aktiviteter som vidensbase. Udgangspunktet er en forståelse af virkeligheden som en læringsarena
Tre vilkårlige men fagligt relevante ekskursioner udenfor den planlagte undervisning. Planlagt og gennemført af de studerende.
Mulighed for fleksibilitet i eksperimentet, så det både kan skaleres op og ned:
Første model: de studerende tager på tre ekskursioner i deres respektive studiegrupper. Lægger på til, at arbejdet gøres sideløbende med den øvrige undervisning
Anden model: det samlede hold tager på tre ekskursioner, som aftales i samarbejde med underviseren. Kræver en tættere sammenknytning mellem ekskursionerne og den øvrige undervisning.
Begge modeller: De studerende er ansvarlige for at arrangere en ekskursion. Ekskursionen skal forholde sig til en religionsfaglig problemstilling. Ekskursionen skal have til formål at undersøge/belyse religion som levet fænomen med betydning for samfund og skole.
Tre ekskursioner afviklet på et modul.
Tre faser: planlægningsfase (de studerendes ansvar med hjælp fra underviseren). Gennemførsel (selve ekskursionen med dertilhørende opgaver). Bearbejdning/evaluering (evt. som samtale om oplevelsen og inddragelse af faglige perspektiver)
En underviser og et hold studerende opdelt i tre grupper