Emneord: Adventurespil, Sprog, Metasprog, Eksperimenter, Prototype
Fag: Dansk/Dansk som andetsprog
Baggrunden for laboratoriet er en bekymring for de studerendes viden om sprog og metasprog. Bekymringen bunder delvist i det forhold at den viden (og de kompetencer) er forudsætning for at arbejde med forskellige dimensioner af danskfaget og for at undervise i dansk i folkeskolen. Og – kunne man tilføje – for at kunne undervise helt generelt.
Intentionen med laboratoriet er at de studerende udvikler disse metasproglige kompetencer gennem inddragende eksperimenter
De studerende skal arbejde mere bevidst med at designe sprogspil. I første omgang udvikler underviserne et sprogspil, der giver de studerende mulighed for at arbejde undersøgende og udforskende til sprog og metasprog i forskellige kontekster. Prototypen er et adventurespil, hvor de studerende i grupper skal bevæge sig rundt i sproglige landskaber. Undervejs er der en række stationer, hvor de studerende i grupperne skal løse en række opgaver, der kan være dilemmaer, transformation af tekst på tid. Fx fra fiktion til faktisk tekst eller fra talesprog til skriftsprog med refleksioner over brug af sprog i de forskellige kontekster etc.
1-2 undervisningsgange
Undervisere og studerende på et dansk-modul