Emneord: Læsning, God anderledeshed, Leg, Læring
Fag: praktisk-musisk
Baggrunden er et ønske om at pirre de studerendes læsenysgerrighed gennem anvendelse af god anderledeshed, decentrering og induktive og undersøgende tilgange
Intentionen med laboratoriet er at udvikle studerende, som er mere viden-nysgerrige, mere nysgerrige på at læse og har mere lege-lyst
Afsættet er at vende ideen om at børn leger for at lære, på hovedet: børn lærer for at kunne lege.
Faglige opgaver som trækker på behovet for at tilegne sig ny viden. For at de studerende kan være med i legen, skal de tilegne sig nogle bestemte færdigheder og en bestemt viden.
Undersøg hvad er det at forstå musik? Ideer til at indsamle viden kunne være en journalistisk tilgang, forskningsmetoder etc.
Benspænd:
· I må ikke bruge jeres egen viden
· Alle former for viden tæller
· Jeres underviser må kun svare på det der bliver spurgt om
Afleveringsformer:
· En formidling af den indsamlede viden i et selvvalgt format
· Dokumentation af jeres videns-indsamlingsstrategi
Ideer til formater:
· Paneldebatter
· Rollespil
· Et iscenesat oplæg for holdet, som var det en konference eller TV-udsendelse
· Podcasts
· Artikel
· Debatindlæg
· Aktivitet med resten af holdet
Forløbet kører over fire uger, med to oplæg i undervisningen a 1 times varighed, 2 x tid til gruppearbejde i undervisningen a 1 times varighed, ca. 4-6 timers arbejde udenfor undervisningen og 2-3 lektioner til fremlæggelser a ca. 10 min. varighed.
Grupper af 2-4 studerende. De studerende vælger selv grupper og gerne på tværs af studiegrupper