Emneord: Transfer, Praksisudvikling, Samskabelse, Problemorientering
Fag: Historie
Baggrunden for laboratoriet er en oplevelse af studerende der har svært ved at lave transfer mellem teori og praksis, og en oplevelse af at det blandt andet hænger sammen med deres manglende ejerskab til faget.
Intentionen med laboratoriet er udvikle en undervisningspraksis, hvor de studerende i højere grad oplever en samskabelse af viden. De studerende skal være reflekterende og undersøgende i forhold til reelle og autentiske problemstillinger fra praksis. Gennem en bearbejdning af disse problemstillinger, skal de studerende bidrage til at udvikle nye undervisningspraksisser.
I laboratoriet arbejder de studerende med en reel problemstilling fra praksis. Der arbejdes problemorienteret forstået på den måde at de studerende tager udgangspunkt i noget de reelt er i stand til at problematisere.
Problemstillingen skal vurderes og analyseres gennem processer der ’opfindes’ til lejligheden, og altså ikke ud fra allerede definerede skabeloner.
På baggrund af analyse skal de studerende udvikle nye ideer til praksis.
Der arbejdes i grupper af 3-5 studerende, og gruppedannelsen kan ske ud fra interessetilkendegivelse i forhold til problemstilling.
Laboratoriet har et omfang af 8 lektioner fordelt på følgende måde:
2 lektioner: Problemidentificering
2 lektioner: teoretisk undersøgelse af problemet
2 lektioner: praksisudvikling – forslag til ny praksis, der løser problemstillingen
2 lektioner: afprøvninger på holdet af ny praksisideer – fælles refleksion og feedback
Det er centralt at laboratoriet gennemføres på et tidspunkt i uddannelsen hvor de studerende allerede har været i praktik, og måske ovenikøbet forberedes inden praktik, så de studerende er opmærksomme på eventuelle problemstillinger som de ønsker at arbejde med.
Alle undervisere i (historie)faggruppen deltager i at gennemføre og evaluere laboratoriet.
Selvom laboratoriet er beskrevet i faser, er det muligt at bytte rundt på nogle af faserne. Derudover kan man også tidsmæssigt skalere op eller ned på de forskellige faser afhængigt af tid til rådighed og behov.