Emneord: Studerende, Eksperter, Eksperimenter, Nye prøveformer, Unboxing, Teknologiforståelse
Fag: Teknologiforståelse
Baggrunden for laboratoriet er en oplevelse af at undervisning er præget af en snæver rollefordeling med læreren som docent og den studerende som ’lytter
Intentionen med laboratoriet er at udfordre disse traditionelle roller; at arbejde alsidigt og reflekteret med brug af forskellige positioner; at vende rollerne på hovedet fra tid til anden.
Underviseren er fortsat den ansvarlige for læreprocesserne og ansvarlig for at alle studerende har mulighed for at blive klogere - men underviseren er ikke nødvendigvis den klogeste på alle parametre, og en række eksperimenter skal forsøge at bringe de studerendes interesser, kompetencer og eksperimenter i spil, i et forsøg på at skabe en lærende kultur hvor al viden ikke skal gatekeepes af underviseren, men kan dyrkes, kvalificeres og deles af alle deltagerne.
Tre typer af eksperimenter:
1. Nye prøveformer - Eksperimenter med nye prøveformer (ved inddragelse af studerende) der understøtter modulets målsætninger, således at ”teaching to the test” bliver en meningsfuld aktivitet (fordi modulets målsætninger hænger sammen med den måde prøverne er udformet).
2. Faggruppe for teknologiforståelse uden ressourceforbrug - Eksperimenter med fagfællesskaber for teknologiforståelsesfaget der uden ressourcebrug kan kompensere for en faglighed der ikke har nogen faggruppe.
3. Unboxing uden eksperter - Eksperiment med unboxing - en aktivitet hvor underviseren i princippet intet ved om den teknologi der pakkes ud i undervisningen. Eksperimentet har til hensigt bevidst at skubbe til undervisere og studerendes roller og samtidig bringe ”eksperimenteren” ind i undervisningsprocesserne
Et helt modul
Undervisere og studerende med alternativ rollefordeling