Emneord: Engagement, Fordybelse, Case, Sprogbrug, Fejl
Fag. Dansk/Dansk som andetsprog
Baggrunden for laboratoriet er en oplevelse af at det kan være svært at skabe engagement og fordybelse sammen med de studerende i en presset hverdag, hvor studieordning og ’plejer’ fylder
Intentionen er at arbejde systematisk med cases gennem konstruktion, afprøvning og analyse, for ad den vej at skabe engagement og fordybelse sammen med de studerende. Det endelige ønske er at de studerende kan huske det de har lært længe efter at modulet er slut.
Udarbejdelse af cases: I asynkrone forløb arbejdes med at producere problemstillinger og udarbejdelse af cases med eksempler på sprogbrug i skolen (læremidler og / eller sprogbrug i undervisningen) og fagundervisning. De studerende præsenteres for case-begrebet og praksisfortællinger samt snaplog som metode i screen-cast og artikler fra artikelbasen.
Videreudvikling af cases: Undervisning og studieprodukter i modulet er tilstræbt at bygge op til KMP i form af videreudvikling af case, problemstilling og analyser og med blik for og eksperimenter med sprogpædagogiske tiltag i fagundervisningen i den sammenhæng. Redidaktisering af fagundervisning med sprogpædagogisk sigte skal således afprøves enten i egen praksis eller på medstuderende under fysisk indkald. Alternativt ’leges’ der med tankeeksperimenter og scenarier for, hvordan didaktiseringen med sprogudviklende fokus kan tænkes at udspille sig i praksis.
Afprøvning af cases enten gennem handling eller gennem tankeeksperimenter
Arbejde aktivt fra undervisernes side med en metasproglig tilgang til undervisningen hvor eksperimentet og ønsket om engagement og fordybelse tydeliggøres, samt en sprogliggørelse af at eksperimenter og dertil hørende ’fejl’ har et stort læringspotentiale.
Der er tale om ét moduls undervisning, hvor et projektarbejde sættes i gang, som skal løbe gennem hele semesteret.
På net-LU arbejdes der med at forankre laboratoriet i konfrontationsundervisningen, og cases udvikles og afprøves i de asynkrone forløb
Studerende på PL4-hold
Undervisere på PL4