Emneord: Myndighed, Autenticitet, Praksischok, Læreridentitet
Fag: Naturfag
Baggrunden for laboratoriet er et ønske om at benytte sig af og styrke de studerendes personlige kompetencer som robusthed, autenticitet og myndighed med henblik på at mindske effekten af praksischok.
Intentionen med laboratoriet er at de studerende får større indsigt i deres professionelle læreridentitet og i forlængelse heraf udvikler den med afsæt i Tønnesvangs model for udvikling af selvidentitet
Laboratoriet foregår indenfor rammerne af enten modulundervisningen eller på en studietur og forløbet bygges op over et særligt fokus på anvendelsen af: 1) ’hvorfor-didaktik’, 2) stofudvælgelse og 3) kompetencemål
· Læsning af og arbejde med Tønnesvangs vitaliseringsmodel
· Stilladsering af de studerendes lærerprocesser igennem anvendelse af ’hvorfor-didaktik’
· Udarbejdelse og besvarelse af en survey efter endt forløb
Kører over et semester eller i løbet af en studietur
Et hold studerende og en underviser