Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium er et forandringsprojekt, som har haft til formål at udfordre og nytænke uddannelsespraksis i Region Hovedstaden. Projektet har løbende udviklet metoder og tænkning til at arbejde mere eksperimenterende gennem uddannelseseksperimenter, og bidrager med bud på metoder, der kan understøtte uddannelsesinstitutionernes uddannelsespraksis.
Forskningsoversigten, der er udviklet i forbindelse med KP's strategi for udmøntningen af laboratoriedidaktik i uddannelserne, bidrager med en selektiv oversigt over nationale og internationale publikationer, der på forskellig vis adresserer problemstillinger vedrørende pædagogiske udviklingslaboratorier. Der er tale om en forskningsoversigt der er målrettet samtlige uddannelser på KP, men med vægt på didaktiske og pædagogiske perspektiver på laboratoriet som undervisnings- og arbejdsform.
Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse (forkortet LULAB) handler om udvikling af udforskende og eksperimenterende undervisnings- og arbejdsformer i Læreruddannelsen VIA til gavn for de studerendes læring og i sidste ende til gavn for eleverne i skolen. I LULAB samarbejder undervisere i professionelle læringsfællesskaber om læreruddannelsens og skolens udfordringer, og studerende involveres som aktive deltagere
Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education (forkortet TECHNUCATION) har til formål at skabe ny viden om ’technological literacy’ og den viden skal danne basis for udvikling af uddannelserne af fremtidens lærere og sygeplejersker. Projektet kombinerer etnografiske feltstudier på skoler og hospitaler med eksperimentelle ’Living Labs’..
8 korte film hvor man som underviser kan få inspiration til at bruge innovation og entreprenørskab i den faglige undervisning til gavn for alle. Der er fire film fra grundskolen, samt fire film fra læreruddannelsen. Alle film har tilhørende supplerende materialer i form af fx undervisningsplaner, referencer, didaktiske refleksioner og power points til eget brug: Innovation og Entreprenørskab i fagene fra Fonden for Innovation og Entreprenørskab
Hasse, C. m.fl. (2013) Forbløffende praksisser - en rapport om et interventionslaboratorium og en håndbog i gør-det-selv. Århus Universitet
Hökkä, P. & Eteläpelto, A. (2014) Seeking new perspectives on the development of teacher education: A study of the Finnish context. Journal of Teacher Education, 65(1), s. 39-52
Hutters, C. & Sørensen, D. (2015) Eksperimenter som innovationskraft i uddannelsespraksis. Gjallerhorn. 2015/ 21, s. 60-71
Morselli, D. (2018) The Change Laboratory for Teacher Training in Entrepreneurship Education. Springer Briefs in Education
Staunæs, D. m.fl. (2014) Læringslaboratorier og -eksperimenter. Aarhus Universitetsforlag.
Tanner, L. N. (1997) Dewey’s Laboratory School: Lessons for Today. New York, NY: Teachers College Press.
Canger, T. (2022) Evaluerings- og anbefalingsrapport på projektet "Pædagogiske udviklingslaboratorier i Læreruddannelsen"
Canger, T., Kaas, L.A. (2022) "Jeg følte mig som en lærer-newbie" - Laboratorieinspireret undervisning og deltagerpositioner. Unge pædagoger 2022/02 s. 20-28