Emneord: Ritualer, Ansvar, Uforudsigelighed, Refleksionssamtaler
Fag: Samfundsfag
Baggrunden for laboratoriet er et ønske om at engagere de studerende i undervisningen og give dem et større medansvar for/i undervisningen
Intentionen med laboratoriet er at ændre de studerendes praksis gennem ritualisering af undervisningen. Ønsket er at de studerende efter at have deltaget i eksperimentet – bliver opmærksomme på, hvad fordelen er ved at arbejde bevidst med ritualer i undervisningen bevidst, og hvilken betydning det har, når man ændrer på ritualer.
I laboratoriet arbejdes der med ritualisering igennem symboler; eksempelvis hvordan undervisningen indledes, hvordan man ritualiserer at der kommer en praktisk information, hvordan undervisningen afrundes etc. I laboratoriet vil man udfordre de gamle ritualer, indføre nye ritualer som aktion og observere på hvordan nye ritualer tages imod – hvad konsekvensen af de nye ritualer er. Det forudsætter at der sker en ændring af normal praksis for at kunne observere konsekvenserne af den nye praksis.
De studerende er forsøgspersoner, og bliver først informeret efter forsøget for at høre deres refleksioner over ritualernes betydning for undervisningen. Og dermed tydeliggøre overfor de studerende, hvad konsekvensen er af ritualer i undervisningen, og hvad der sker, når vi bryder op med gængse ritualer.
Et katalog over, hvad vi gør i undervisningen, hvor det præciseres hvad man gør i undervisningen og hvordan man gør det.
Eksperimenter med nye ritualer hvor man bruger det uforudsigelige:
· At tale ind i tavlen,
· At begynde at synge i starten af undervisningen,
· At få en nyhed til at køre som feed på tavlen
· Bytte rundt på dagens rækkefølge
· Bygge undervisningen op over en falsk nyhed
Afslutte eksperimentet med refleksionssamtaler over ritualiseringens betydning for undervisningen. Efterfølgende læse artiklen ’Børn og ritiualisering’
Laboratoriet kører over 2 x 4 lektioner og kobles til sociologi-modulet i faget samfundsfag. Det kører i forbindelse med supervisionsforløb i foråret 2020
Studerende på sociologi-modulet og samfundsfagsfaggruppen. Faggruppen er på skift på besøg hos hinanden som observatører