Emneord: Spil, Ansvarlighed, Uforudsigelighed, Eksperimentere
Fag: Religion/KLM
Baggrunden for laboratoriet er et ønske om at skabe betingelser for det uforudsigelige i de studerendes læreprocesser
At de studerende bliver involveret i læringsprocesserne via et arbejde med at udvikle et spil. De studerende kan forholde sig analyserende til et fagligt indhold og de kan forholde sig refleksivt til didaktiske tiltag. Formålet er derudover at de studerende føler sig medansvarlige for undervisningen. Det er endvidere en måde at få de studerende til at arbejde uden for de skemalagte timer.
De studerende skal indledningsvis afprøve nogle faglige spil, men får til hovedopgave selv at konstruere et spil. Meningen er, at de gennem processen med at lave et spil, kommer igennem en række væsentlige faglige og didaktiske overvejelser, men samtidig bliver involveret i en åbent undersøgende og eksperimenterende proces, hvor det ikke på forhånd er givet, hvor de kommer hen.
Et forslag til en tidsplan:
Første gang: igangsætning – brainstorm, drøftelser og gruppedannelse (ca. 1,5 timer)
· Ideer til brainstorm: ”speeddating: Hvad er det sjoveste spil du har spillet hvorfor? Hvad er et spil? Hvilke forskellige spil kan I komme på?
· Ideer til drøftelse: Hvor kan læringsaspektet i et spil ligge? Evt. afprøve forskellige spil i Playlab
Der arbejdes i 2-3 uger udenfor undervisningen (kan evt. erstatte rammesat gruppearbejde).
· Grupperne skal i den periode:
· Beskrive et formål med spillet
· Vælge et emne (der kan være valgt et fælles emne for hele holdet)
· Eksperimentere med at beskrive og producere spillet
· Færdigudvikle en prototype
Anden gang: spillet spilles – Spillene spilles med en anden gruppe. Efterfølgende gives der feedback og spillet færdigudvikles. Ny spilrunde med færdigudviklet spil. Fælles drøftelse af proces, produkt og udbytte (4-5 lektioner)
· Fælles drøftelse: Hvilke forforståelser kom i spil? Hvilke fagligheder/viden har I trukket på I jeres arbejde? Hvilket udbytte af processen? Hvilket udbytte af produkterne? Hvordan vil I arbejde med spil i jeres egen undervisning?
Et hold studerende og deres underviser