Emneord: Formativ evaluering, Læring, Kontrakt, Ansvar, Deltagelse, Interesser, Motivation
Fag: Naturfag
Baggrunden for laboratoriet er en oplevelse af at underviserne ikke i tilstrækkelig grad udnytter de studerendes informationer om og interesse for de læreprocesser og læringsmål som undervisningen tilstræber.
Intentionen er at fokusere på de studerendes ansvar og refleksion i uddannelsen gennem en formativ evalueringspraksis, der er målrettet de studerendes studieproces, egen undervisning og igennem dialog med de studerende. Ønsket er at skabe øget deltagelse og engagement hos den studerende for ad den vej at skabe et øget læringsudbytte.
Underviserne udvikler hver kontrakt i samarbejde med det enkelte hold ved modulets begyndelse, som adresserer både hvad de studerende skal lære og hvad de ønsker at lære. Kontrakten indeholder, såvel nedslag fra studieordningen i form af, hvad der er givet. Derudover indeholder kontrakten også om der er beslægtede områder, som de studerende har særlig interesse for, og som kan bringes i spil. Endelig indeholder kontrakten aftaler om undervisningens form, herunder den/de studerendes roller samt undervisers.
Kontrakten bringes løbende i spil med de studerende i løbet af modulet
Tegn på forandring skal registreres og deles løbende i faggrupperegi
Et modul
En beskrivelse af, hvordan holdkontrakter kan anvendes formativt og hvilken betydning dette har for de studerendes oplevelse af egen læreproces, herunder med fokus på opnåelse af læringsmål og motivation.
Undervisningsteam samt 2-4 forskellige undervisningshold.