Emneord: Eksperimenterende, Læringsrum, Ejerskab, Design, Procesmodel, Didaktisk refleksion, Prototype
Fag: Sprogfag
Baggrunden for laboratoriet er ønske om at skabe eksperimenterende læringsrum, hvor de studerende både tager ejerskab over undervisningen og involverer sig aktivt i processen hen imod at blive kompetente lærere
At skabe eksperimenterende ’fysiske’ læringsrum for studerende og elever gennem design af en procesmodel
At lave et konkret fysisk rum som kan fungere som artefakt for didaktisk refleksion gennem forskellige faser:
Forberedelsesfase hvor man taler om, tegner og brainstormer på hvordan lokalet kunne se ud
Designproces hvor første prototype udvikles: evt. som 3D-model, tegning eller andet – efterfølgende indrettes lokalet efter prototype-modellen
Fernisering af rummet – rummet fremvises for udvalgte hold og på baggrund af ferniseringen laver man en yderligere evaluering af rummets anvendelighed
1 semester
Rummet
Fremmedsprogslærere (tovholdere) og deres studerende (frivilligt udvalg).
Forudsætter muligheden for at ’have’ et lokale i et helt semester (og gerne længere)