Emneord: Samarbejde, Ejerskab, Mangfoldig, Uenighed
Fagligt område: Studiegruppefacilitering
Baggrunden for laboratoriet er et ønske om ikke at reproducere idealistiske forestillinger om samarbejde, hvor der kun præsenteres ’pæne’ billeder af hvad det vil sige at samarbejde.
Intentionen med laboratoriet er at udvikle ejerskab og medskabelse blandt de studerende med særligt henblik på hvordan man styrer ’det ustyrlige samarbejde, og hvordan man tæmmer ’det utæmmelige’. Der ligger en indbygget ambition i laboratoriet om at skabe blik for det komplekse i samarbejdet.
Målet er således at de studerende får blik for det varierede, mangfoldige og svære – og det nås gennem øget inddragelse af de studerende, ved at skabe plads til uenighed, ved at legitimere kvajeri.
Undervisernes opgave bliver at arbejde med ikke at være belærende, give de studerende konkrete billeder på det vanskelige, og at have fokus på de studerendes blik.
Etablering af et før-rum hvor man kan vise noget der er ’urent’. Udvikling af en ’bøvle-central
Anvendelse af forskellige artefakter, lego, google-forms, kameraet etc.
Studiegruppeteamet udvikler en interviewguide og materialer til førsproglig refleksion.
Et forløb (i studiegruppefaciliteringen arbejder man med forløb)
Udvalgte studerende fra første årgang på tværs af adresser og studiegruppefaciliteringsteamet