Emneord: Samskabelse, Ejerskab, Samarbejde, Fælles planlægning, Modulplan
Fag: Sprogfag
Baggrunden for laboratoriet er en udfordring med at engagere de studerende i undervisningen og forestillingen er at ejerskab over undervisningen kan være en mulig vej at gå.
Intentionen med laboratoriet er at have fokus på samskabelse og fælles undren i et samarbejde mellem underviser og studerende
Procesbeskrivelse:
Undervisere og studerende planlægger i fællesskab et modul. Der laves ’huller’ i modulplanen. De overordnede rammer, temaer og grundlitteratur udstikkes på forhånd. Litteraturen ville underviser lægge op, før planlægningen af modulet, og studerende ville så skulle tage stilling til hvad fx “sprogets systemer” betyder, og hvor meget det skal fylde ift. Andre elementer.
De studerende skal i studiegrupper – eller efter ønske / interesser – tage ansvar for dele af undervisningen. Studieordningstekst kan inddrages, fx med udgangspunkt i besvarelse af modulets centrale spørgsmål (og ikke fokus på færdigheds- og vidensmål)
I semesterplanen vælger underviseren de moduler, som skal være de fælles planlagte.
Det kan foregå på alle moduler, og involverer et helt hold, samt holdets underviser