Emneord: Undersøgelser, Nysgerrighed, Læring, Udvikling, Sanselighed, Portfolio
Fag: praktisk-musisk
En oplevelse af at de studerende har vanskeligt ved at arbejde selvstændigt i undersøgende og eksperimenterende processer, samt at de fokuserer meget på målkrav og produkter og mindre på læring og udvikling.
Intentionen med laboratoriet er de studerende udvikler deres nysgerrige tilgang til verden og til faget. At de selvstændigt bruger undersøgelsesmetoder i det faglige arbejde.
Kontinuerligt fokus på undersøgelsesprocesser, nysgerrighed og eksperimenter – ikke som designprocesgreb (kan blive instrumentelt), men som et fokus på personlig og faglig udvikling.
Projektet arbejder i to dimensioner: Den ene består af, at der lægges en lille undersøgelsesopgave ind i hver undervisningsgang, som dokumenteres i de studerendes potfolio. Den anden består i at der i modulet lægges 5 øvelser ind i undervisningsplanen, som er indrettet på at skabe oplevelser, overraskelser og sanselighed med henblik på at pirre de studerendes nysgerrighed.
Eksempel på en øvelse:
1. Find en madvare (gerne en sjov én) og undersøg den i 10 minutter: Glo på den i 2 minutter (sæt et ur). Derefter: Beskriv den, hvordan ser den ud? Hvordan synes du personligt den ser ud – er den pæn, grim, interessant?? Hvordan lugter den? Hvordan føles den? Hvordan er konsistensen? Hvad vejer den? Hvilke grundsmage kan du registrere i den? Hvordan oplever du smagen den? Skriv dine observationer ned og tegn din smagsoplevelse – dine associationer.
2. Nu skal du undersøge din madvare ved at skille den ad/skære den op, mærke teksturen indeni og lave en alternativ præsentation af madvaren – tag et billede.
3. Undersøg, hvordan madvaren kan interagere med din krop og omgivelserne: Kan den skifte funktion? Kan den gemme sig? Find selv på flere undersøgelser og tag billeder.
4. Giv din madvare som den ser ud efter sidste undersøgelser en lyd og beskriv lyden med lyd-ord (pfieew el hwak el sssmmuuucchh el…..).
5. Afslutningsvist skal du tage minimum 3 billeder, hvor du og din madvare optræder i et offentligt rum.
6. Undersøgelsen samles med skitser, modeller, noter og fotos i et dokument.
Forløbet trækker på en samling af opgaver, øvelser og eksperimenter. Alle undervisningsgange rummer mindst én mindre øvelse, mens der afsættes mere tid til større undersøgelsesopgaver. Således strækker undervisningseksperimentet sig over hele semesteret.
I slutningen af forløbet samles de forskellige dokumenterede opgaver fra porteføljen i et katalog.
Underviser og studerende